Is fotomarketing de volgende grote trend in marketing?

Marketing

Het lijkt erop dat overal waar je komt, een nieuw soort marketing ontstaat. Experience marketing, influencer-marketing, mobiele marketing, geïntegreerde marketing, contentmarketing, e-mailmarketing – de lijst gaat maar door.
Hoewel al deze manieren van marketing zijn begonnen als een trend, hebben ze ondertussen een cruciale rol in de moderne marketingstrategieën. Ze zijn uitgegroeid tot een onmisbare tool in elke marketing organisatie. Is fotomarketing de volgende marketing goudmijn, of gewoon een rage die weer over zal waaien?

Wat is fotomarketing?

Fotomarketing is veel meer dan zomaar een vorm van marketing die afhangt van afbeeldingen. We weten al heel lang dat het toevoegen van boeiende afbeeldingen aan jouw marketingmateriaal, een goede manier is om de betrokkenheid van jouw klanten te vergroten. Maar fotomarketing als strategie gaat nog een stap verder. Fotomarketing is een strategie om jouw publiek onder te dompelen in een merkervaring die ze kunnen vastleggen en delen. Er zijn drie hoofdcomponenten die de basis vormen van wat we bedoelen met ‘fotomarketing’.

User Generated Content (UGC)

Fotomarketing nodigt gebruikers uit om hun eigen afbeeldingen te creëren en te delen.
Door gebruikers gegenereerde content was niet zo lang geleden een populaire marketing trend en fotomarketing past daar zeker naast. Fotomarketing kan een krachtige boost zijn voor UGC. Het geeft jouw merk de kans om deel te nemen en het genereren van de inhoud te versnellen. Merken kunnen de afbeeldingen van de gebruikers gebruiken voor belangrijke items zoals posts op social media of directe mailcampagnes.

Photobooths

Er zijn op Instagram al meer dan 5,9 miljoen berichten gedeeld met de hashtag #photobooth. Marketeers begrijpen de waarde van het deelnemen aan dit groeiende medium. Photobooths zijn een van de krachtigste marketingtools die er zijn, maar worden niet ten volle benut. Ze bieden een platform voor gebruikers om content te creëren en een mogelijkheid voor marketeers om klanten op een zinvolle, originele manier te betrekken.

Selfiestations

Volgens Inc.com behoren selfie stations tot de top 8 van bedrijfstakken die in 2019 een bedrijf zijn gestart. Fotomarketing biedt een kant – en – klare oplossing voor de marketeer van nu. Selfie stations bieden de waarde van de user generated content, hoeven maar één keer geïnstalleerd te worden en vereisen slechts incidenteel onderhoud. Op feesten, evenementen, of zelfs als vaste opstelling op kantoren en branded locaties kunnen deze selfie stations van grote waarde zijn.

Wat lost fotomarketing op?

Om te bepalen of fotomarketing een belangrijke marketingtrend wordt, kijken we naar de problemen die hierdoor worden opgelost:

Gegevens van je lead

Waarom kiest een klant voor jouw product? Wat leidde hen in de eerste plaats tot jouw merk? Dit zijn kritische vragen voor elke moderne marketeer. Vaak is het lastig om een antwoord op deze vragen te vinden. Nog lastiger is het om nog meer leads aan de trechter toe te voegen die naar jouw product leiden. Photobooths en andere fotomarketing-strategieën lossen dit op door een duidelijke bron van de leadgegevens te creëren. De klant ging naar een evenement, gebruikte een photobooth of selfie station en voerde zijn e-mailadres in om de foto’s per e-mail te ontvangen. Deze actie inclusief bijbehorende data van de lead kan keer op keer worden herhaald.

Betrokkenheid

Bijna elke marketeer gebruikt de betrokkenheid van klanten als maatstaf voor het rendement op hun investering. Voor hun bazen is het ook een indicator dat de marketingstrategie werkt. Toch blijft het een slecht gedefinieerde statistiek. Fotomarketing maakt betrokkenheid juist een makkelijk te definiëren maatstaf, waarvan de waarde duidelijk is. Je krijgt een bericht als iemand een foto maakt bij een selfie station en de foto deelt met de hashtag van jou merk. Je hebt hierdoor ook zicht op een geïnteresseerde klant die mogelijk tot verkoop kan leiden.

Delen op social media

Het is uitdagender dan ooit om klanten te overtuigen om hun enthousiasme over je merk, te delen op sociale media. Je ziet vaak dat mensen op social media gebruik maken van de content, maar hier niet over spreken. Doen ze dit wel, dan gaat het vaak om een probleem of slechte ervaring. Toch is het creëren van positieve mond-tot-mondreclame op social media niet onmogelijk. Fotomarketing is dé tool om dit te creëren. Wanneer je je klanten op de foto laat gaan met mooie verlichting, een goede achtergrond, leuke filters en online props, geef je ze juist iets wat ze willen delen!

Adblockers

De tijd dat een bedrijf uitsluitend via digitale advertenties wordt opgebouwd wordt steeds minder. Marketeers zoeken naar manieren om klanten te bereiken door hen te voorzien van dingen die ze daadwerkelijk willen doen. Met advertentie blokkeringen in opkomst, is ook de experience marketing gestegen. Toch zoeken marketeers nog steeds naar de beste manier om ervaringen te bieden met behoud van een gunstige Return on Investment. Fotomarketing lost dit probleem op door het publiek een betaalbaar platform voor de lange termijn te bieden dat mensen een reden geeft om deel te nemen. Ze geven gemakkelijker contactinformatie omdat ze plezier hebben en enthousiast zijn. Die leuke herinneringen die je creëert, zullen ook een sterke band met het merk creëren. Deelnemers worden erin ondergedompeld. Dit is vele malen krachtiger dan welke display-advertentie dan ook.

Dus, is het de volgende grote trend?

Ja! Fotomarketing vervangt niet alle andere cruciale elementen die een succesvolle marketingorganisatie maken, maar het is een krachtige marketingtool die veel problemen oplost waarmee marketeers in deze tijd mee worden geconfronteerd.