Het Doitselfie dashboard: Meer inzicht in statistieken

Statistieken

Eén van de meest populaire functies van DoitSelfie is de mogelijkheid om bij te houden hoe galerijen en foto’s presteren op sociale media. Het dashboard maakt inzicht in statistieken gemakkelijker dan ooit. Het dashboard geeft inzicht in statistieken die betrekking hebben op het aantal gemaakte foto’s en het aantal gedeelde foto’s op social media. Ook geeft het dashboard je een beeld van de hoeveelheid ingevulde e-mailadressen en/of inschrijvingen voor de nieuwsbrief of de win-actie.    
                In bovenstaande afbeelding zie de statistieken van de foto’s als een grafiek afgebeeld. Verder heb je linksboven de mogelijkheid te kiezen voor de statistieken van één of alle events die je tot nu toe gehad hebt.
  Het dashboard geeft je de mogelijkheid om per event de resultaten te laten inzien. Op deze manier vergelijk je gemakkelijk en snel de resultaten van de verschillende evenementen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om van het alle resultaten in het dashboard een uitdraai in PDF-vorm uit te draaien. Ideaal om naar je collega’s of klanten te versturen. Op deze manier betrek je hen bij de resultaten van het geslaagde evenement dat jullie hebben georganiseerd.    

1. Social Media

  
In het dashboard heb je, zoals gezegd, inzicht in de statistieken rondom Social Media. Tijdens het event heb je gezien dat er veel foto’s zijn gemaakt en iedereen erg enthousiast was. Toch was het doel dat de foto’s uiteindelijk ook gedeeld zouden worden. Of dat gelukt is zie je in één oogopslag in het dashboard.    Per platform, Facebook, Twitter en Instagram is inzichtelijk hoeveel foto’s er gedeeld zijn. De ‘total share button clicks’ geeft weer hoeveel er rechtstreeks vanuit de galerij op de deel-knop is geklikt om de foto vervolgens te delen.    Voor sommige sociale netwerken, zoals Facebook, worden uw galerijfoto’s gedeeld met een link. Die link maakt het mogelijk om aanvullende betrokkenheid bij te houden, zoals Facebook-shares, reacties en opmerkingen. Omdat Instagram de manier beperkt waarop links op hun platform worden gedeeld, delen gebruikers rechtstreeks foto’s van uw galerij naar Instagram zonder een link. Dat betekent dat het bijhouden van aanvullende Instagram-statistieken, zoals likes en reacties, momenteel niet mogelijk is.   Met deze statistieken rondom de deel-knop kan je dus achterhalen op welk platform jouw klanten of jouw doelgroep het meest actief zijn/is.  

Inzicht in doorverwezen weergaven

  Je kunt zien hoeveel doorverwezen weergaven elk van uw DoitSelfie galerijen bevat met Facebook en Twitter. Dit nummer laat zien hoe vaak iemand een foto of GIF die in je DoitSelfie galerij is geplaatst, heeft bekeken nadat hij er doorheen heeft geklikt via een link op sociale media.     Gebruik van hashtags Deze statistiek is een andere handige manier om de betrokkenheid van de foto’s bij te houden, naast het aantal directe gedeelde foto’s vanuit de galerij. Instagram werkt voornamelijk op basis van hashtags. In de software stel je vooraf jouw eigen hashtags in. In het dashboard verschijnen de verschillende hashtags bij het kopje Instagram, die gebruikt zijn bij de gedeelde foto’s. Nu hoef je alleen maar te zien wie foto’s deelt met je hashtag door erop te klikken in het Instagram-paneel in het DoitSelfie dashboard. Hiermee word je omgeleid naar een Instagram-zoekpagina waar je snel de prestaties van jouw hashtags kunt controleren.   
 
 Nu kun je snel zien wie foto’s heeft gedeeld met je aangepaste hashtags op Instagram.       

2. Software met gezichtsherkenning

  
 
  In dit onderdeel van het dashboard vind je de gemiddelde leeftijd terug en ook heb je inzichtelijk hoeveel mannen en vrouwen op de foto zijn gegaan.   

De software bevat gezichtsherkenning die wordt gebruikt om het geslacht en de leeftijd te bepalen van de bezoekers op jouw event. Op deze manier heb je na elke evenement inzicht in de gemiddelde leeftijd van de bezoeker en de hoeveelheid mannen en vrouwen die op de foto zijn geweest tijdens jouw evenement. De software deelt elk persoon dat voor de camera komt in aan de hand van leeftijdsklasse. Dit maakt dat van het totaal aantal foto’s een gemiddelde leeftijd te bepalen is. Ook heb je inzicht in hoeveel mensen gemiddeld op één foto gingen. In het vergelijken van de evenementen kan het interessant zijn te kijken wanneer er meer vrouwen of juist meer mannen op de foto zijn gegaan.

    

3. Leadgeneratie

  
 

Met DoitSelfie genereer je leads. Doordat mensen hun e-mailadres achter laten bij de selfiestation, beschik je, geheel AVG-proof, over gegevens van je doelgroep. Op deze manier kan je je mailinglijst aanvullen en krijg je meer inzicht in wie je doelgroep is. Ook heb je, door middel van een opt-in de mogelijkheid om bezoekers van jouw evenement toestemming te vragen om ze te benaderen met bepaalde informatie of reclame. Door het gebruik van een opt-in kan je ook inschrijvingen verzamelen voor je nieuwsbrief. Vraag bezoekers eenvoudig na het maken van de foto of ze naast de foto per mail, ook nog aanvullende informatie van je willen ontvangen. Op deze manier ga je dus echt aan de slag met fotomarketing.

   

4. Galerijen

  Bij het aanmaken van jouw event in de software wordt ook automatisch een galerij aangemaakt. Hier zullen alle foto’s die gemaakt worden tijdens het desbetreffende evenement in verschijnen. Zelf bepaal je of de galerij zichtbaar is voor iedereen (openbaar) of privé is. Bezoekers kunnen hun eigen foto zien en deze in de galerij direct delen via social media. Indien de galerij openbaar is, kan elke bezoeker alle foto’s zien die gemaakt zijn. Wat hier een leuke toevoeging aan is, is de optie Live Feed. Hierbij heb je de mogelijkheid de galerij als een presentatie op een groot scherm te laten zien. Alle foto’s die gemaakt zijn komen één voor één voorbij. Vaak een extra trigger voor mensen die nog niet op de foto zijn geweest. En mensen begrijpen direct het effect, doordat ze de verschillende resultaten al voorbij hebben zien komen. Er zijn verschillende vormen van fotokaders mogelijk. Je hebt de keuzes uit meerdere foto’s maar ook kan je gebruik maken van GIFjes. In de galerij hieronder zie je hoe zoiets er uit komt te zien.