15 voorbeelden van merkactivatie

Marketing, Statistieken

We hebben ervaringsmarketing gezien onder vele namen.¬†Engagementmarketing, eventmarketingervaring en live marketing zijn allemaal voorbeelden. Ongeacht hoe u het noemt, ervaringsmarketing doet iets waar andere soorten marketing en reclame moeite mee hebben: de waarden van een merk zorgvuldig communiceren en op een unieke en resonante manier contact maken met een doelgroep van consumenten. Laten we om te beginnen eens kijken naar enkele van de meest onmiskenbaar unieke en boeiende campagnes van de afgelopen jaren.¬†We zullen leren hoe hun berichten hebben gewerkt om deelnemers en / of consumenten te be√Įnvloeden terwijl we de lijst doorlopen.¬†

 

1. Empowerment van vrouwelijke atleten. 
De #SheBreaksBarriers-Campagne Van Adidas & Dick’s Sporting Goods Door Match Marketing¬†


Match Marketing werkte samen met adidas en Dick’s Sporting Goods om een ‚Äč‚Äčlandelijke fitnesstour te organiseren.

 

Om vrouwelijke atleten sterker te maken, lanceerden Adidas en Dick’s Sporting Goods een tour langs fitnessevenementen, waarbij vrouwen in de Verenigde Staten werden samengebracht. Bij elk evenement tijdens de tour zette Match Marketing zijn kamp op in een Dick’s Sporting Good-winkel en nodigde vrouwelijke atleten uit de gemeenschap uit om deel te nemen aan trainingssessies met elite-trainers, hun adidas-sportkleding aan te passen en samen een gezonde maaltijd te eten. Over het algemeen was de campagne een doorslaand succes.

 

Hier is hoe het werkte:
Deelnemers werden uitgenodigd om hun foto te maken met DoitSelfie om hun ervaring als merkfoto’s en GIF’s vast te leggen.¬†De afbeeldingen zijn vervolgens naar de telefoon van de deelnemer gestuurd en delen graag hun GIF’s op sociale media.¬†Hierdoor ontstond er een sociale buzz rond de evenementen en de merken. Branded content op een dergelijke manier gebruiken is een bewezen methode voor merken om bewustzijn te cre√ęren en op individueel niveau contact te leggen met consumenten.

 

In feite,¬†Eventmarketing¬†bleek dat achtennegentig procent van de mensen die evenementen te cre√ęren inhoud op hen.¬†Bovendien zal¬†honderd procent van de mensen die inhoud hebben gemaakt tijdens een evenement, deze inhoud online delen. Kun je nu raden wat het meest populaire type bezoekers van contentevenementen maakt en deelt?¬†Je raadt het al …¬†.foto’s.¬†Wat niet toevallig ook een factor is in het succes van de Match Marketing-campagne die voor adidas is ontwikkeld.

 

2. Heroverweeg het gewicht. 
De “#WeighThis” -Campagne Van Lean Cuisine

In 2015 wilde Lean Cuisine, onderdeel van het merk Nestle, zichzelf opnieuw uitvinden. Bovenal wilden ze niet worden gezien als een merk voor dieetvoeding, maar eerder als een gezonde, schone keuze die meer is afgestemd op moderne eetgewoonten. Dat is geen bijzonder gemakkelijke taak, dus hoe hebben ze het voor elkaar gekregen? Door gebruik te maken van experience marketing.

Als onderdeel van de spil lanceerde Lean Cuisine de¬†campagne¬†“#WeighThis”¬†op sociale media.¬†De campagne stelde vrouwen voor op een schaal en vroeg hen om zichzelf te wegen. In een plotwending werd de vrouwen echter niet gevraagd hun lichaam te wegen.¬†In plaats daarvan werden ze gevraagd om een ‚Äč‚Äčpersoonlijke prestatie te delen waarmee ze in plaats daarvan zouden willen worden gewogen. De campagne “#WeighThis” werd ook gelanceerd als een¬†ervaring¬†in de vorm van een installatie op Grand Central Station in New York City.¬†Nogmaals, de tentoonstelling vroeg vrouwen¬†hoe¬†ze zichzelf wilden wegen.¬†Vervolgens werden die prestaties op een schaal geschreven en vervolgens geplaatst als onderdeel van een openbare kunstinstallatie.

Wat maakte het tot een succes? 

Kortom, het raakte de hartslag van mensen en veroorzaakte een emotionele reactie. De installatie daagde voorbijgangers uit om het gewicht en hun eigen waarde te heroverwegen. Zoals opgemerkt, riep het deelnemers op die positief geassocieerd waren met het merk Lean Cuisine. Het plaatste het merk echter ook voor honderdduizenden consumenten in Grand Central Station.

 

3. Uw mening is belangrijk.
‘Bouwen aan een betere baai’ door Google

Toen Google een poging deed om het geven van goede doelen te vergroten, vroeg het publiek waar het geld naartoe moest. Als zodanig werd de openbare enquête online toegankelijk gemaakt voor iedereen. Het richtte zich echter specifiek op leden van de Bay Area door interactieve posters te installeren voor de lokale bevolking om stemmen uit te brengen. De posters werden overal geplaatst, van bushokjes tot foodtrucks. Ze dienden als een outreach-inspanning voor de gemeenschap en versterkten daarmee dat Google om de lokale bevolking gaf. 

  

Hier is hoe Google het heeft laten werken:
Door de posters op veelgebruikte locaties te plaatsen, profiteerde Google van de mentaliteit ‘je bent er al’.¬†Bijvoorbeeld:¬†‘Ik wacht hier al op de bus, ik kan net zo goed van de gelegenheid gebruik maken om een ‚Äč‚Äčverschil te maken terwijl ik de tijd heb.’
Slim heeft Google de #GoogleImpactChallenge-hashtag toegevoegd om het woord online te verspreiden. Het is niet verrassend dat de combinatie van deze twee tactieken ertoe heeft geleid dat de campagne in anderhalve week meer dan 400.000 stemmen heeft opgeleverd.

 

4. Dit is wat we doen.
Healthymagination Door GE

 

De #Healthymagination ervaringsmarketingcampagne van GE is ontworpen om wereldwijde oplossingen voor de gezondheidszorg te promoten. Meer specifiek voor landelijke gebieden in onderontwikkelde landen die mogelijk geen basisdiensten hebben.

 

 

Als onderdeel van de campagne organiseerde GE evenementen en cre√ęerde sets die simuleerden waar Healthymagination aan het werk is, waaronder:¬†

– Een spoedeisende hulp
– Een stedelijke kliniek
– En een kliniek op het platteland van Afrika

Voor consumenten lieten de gebeurtenissen zien hoe GE’s gezondheidszorgtechnologie artsen en pati√ęnten op zinvolle wijze heeft geholpen in real-life scenario’s.

 

GE’s voordelen van de evenementen waren tweeledig:
Ten eerste hebben de ervaringen geleid tot meer bewustzijn voor de technologie van GE. Ten tweede leidde dit tot een gevoel van waardering voor het werk van het merk, dat vertrouwen opbouwde tussen GE en bedrijven die baat zouden kunnen hebben bij het gebruik van GE-producten.

5. Echt onderweg. 

The Goodness Machine Van GoGo SqueeZ

 

The¬†Goodness Machine¬†was een interactieve installatie die GoGoSqueeze-producten met parachutes opnam om de deelnemers te vangen. The Goodness Machine ging op tournee naar populaire bezienswaardigheden, waaronder de Mall of America en Madison Square Park in New York. Naast de interactieve installatie die je op Instagram in actie kunt zien, heeft de machine GIF’s vastgelegd die zijn gedeeld met een specifieke website.

 

 

Werkte het lanceren van appelmoespakketten als een ervaringsgerichte marketingstrategie? Absoluut.

 

Terwijl de machine en de vliegende appelmoes eraan werkten het “on-the-go” -karakter van het product te belichamen, bracht het meer dan alleen een gevoel van gemak over bij de consument. Mensen genoten zo van de interactie dat het GoGoSqueeze meer dan 200.000 walk-by-impressies en 300.000 duizend impressies van sociale media opleverde.

 

6. Testrit. 
The Stroller Test Drive By Contours

  

Contours ontdekte een enorme uitdaging bij het winkelen voor kinderwagens – geen feedback van gebruikers van kinderen.¬†Op een komische en boeiende manier cre√ęerden ze een¬†replica¬†voor¬†volwassenen¬†van een van hun bestverkopende kinderwagens.

 Wat is daar niet geweldig aan?

Zoals je je misschien kunt voorstellen, was de ervaringsgerichte marketing inspanningeen GROOT succes en dit alles dankzij dit:

Het gaf ouders de kans om te stoppen met volwassen worden en in plaats daarvan te lachen. Met contouren konden ouders achterover leunen, ontspannen en genieten van de rit, net zoals hun kinderen doen als ze in een Contour-kinderwagen zitten.

 

7. De One-up. 
#PayWithACupcake Door Zappos

 

Weet je nog in de zomer van 2015, toen Google veel geroezemoes kreeg op een van hun ervaringsgerichte marketingcampagnes waarbij ze cupcakes en andere snacks uitdeelden?

 

 

Hier is een opfriscursus … Google heeft een cupcake-truck opgezet in Austin, Texas, om een ‚Äč‚Äčnieuwe foto-app te promoten.¬†Google ‘verkocht’ cupcakes, maar in plaats van geld te accepteren, vroegen ze mensen om #PayWithAPhoto vanaf hun telefoon.
Nu blijkt een gratis cupcake een redelijk goede manier te zijn om mensen te betrekken bij uw product. Maar…
Zappos heeft het succes van de # PayWithAPhoto-campagne op ingenieuze wijze omgezet in een epische eenmalige marketingstunt. Zappos zette een stand op naast de Google-truck en deelde waardevolle items uit. De vangst?¬†Om een ‚Äč‚Äčvan de dure artikelen te krijgen, vroeg Zappos consumenten om #PayWithACupcake die ze zojuist van Google hadden ontvangen.

 

 De inspanningen van Zappos waren zo succesvol dat zelfs het personeel van Google het niet kon laten om de schoenenwinkel een zoete traktatie te geven in ruil voor een betere goodie! Het lijdt geen twijfel dat Zappos die dag de ervaringsgerichte marketingshow in Austin heeft gestolen.

Maar de Zappos-campagne leverde ook op een andere manier op:
Toen ze eenmaal de aandacht van de consument hadden, illustreerde de campagne de merkmissie van Zappos om klanten te verrassen met een onvergetelijke ervaring.

 

8. Gepersonaliseerde Oreos van de volgende generatie.

Trending Vending Met Oreos

 

Mondelńďz International, moederbedrijf van het merk Oreo, gebruikte South by Southwest als hun locatie om te laten zien dat het in staat is om verpakte consumentenproducten te personaliseren.

¬†Het bedrijf nam zijn traditionele koekje, de Oreo, en moedigde gebruikers aan om er hun eigen heerlijke draai aan te geven.¬†Bezoekers werden uitgenodigd om een ‚Äč‚Äčgepersonaliseerde smaakcombinatie te cre√ęren volgens Twitter-trends met een 3D-printer. De installatie demonstreerde de technologie van Mondelńďz en moedigde gebruikers aan om zich toekomstige mogelijkheden voor te stellen voor het personaliseren van verpakte consumentenproducten en het benutten van sociale trends.

 9. Toch niet zo anders. 

Small World Machines Van Coca-Cola

Coca-Cola installeerde twee hightech automaten in populaire winkelcentra in Lahore, Pakistan en New Delhi, India, twee steden die geplaagd worden door decennia van politieke spanning. De machine nodigde mensen uit beide landen uit om een ‚Äč‚Äčvriendelijke taak uit te voeren, zoals zwaaien of handen aanraken en vervolgens een cola delen.¬†Het daagde gebruikers uit om hun verschillen opzij te zetten.

 

10.  Dromen laten uitkomen. 

Gilmore Girls Luke’s Diner Pop-Ups Van Netflix

Voorafgaand aan de lancering van de heropleving van “Gilmore Girls”, veranderde Netflix meer dan 200 coffeeshops in het hele land in replica’s van de geliefde Luke’s Diner van de show.¬†

De pop-ups nodigden kijkers uit om de iconische Stars Hollow-coffeeshop binnen te stappen voor een gratis kopje koffie. Het was enorm populair bij fans. Netflix plukte de vruchten van ervaringsmarketing door gebruik te maken van nostalgie.
De diners verrukten iedereen die ooit van Gilmore Girls hield, en moedigde het publiek aan om de opnieuw gelanceerde serie te bekijken.

 

11. Presentatie van Startup-Innovatie. 
De Budweiser Biergarage Van Anheuser Busch

 

De Budweiser-biergarage in South by Southwest was een hightech showcase van het merk Anheuser-Busch.¬†“The Garage” was een verzamelplaats ge√Įnspireerd op de daadwerkelijke Budweiser Beer Garage in Palo Alto, CA.

  

De belangrijkste attractie was een¬†¬†4D multisensorische immersieve realitytour door¬†de Budweiser-brouwerij in St. Louis, Missouri. Met behulp van een virtual reality-headset ‘toerden’ de gasten door de brouwerij, inclusief een bezoek aan de Clydesdales en de brouwmeesters die kwaliteitsproeverijen uitvoerden.¬†Er zijn geur-, geluids- en windeffecten toegevoegd om de ervaring naar een hoger niveau te tillen. Het herinnerde consumenten eraan dat Budweiser aan de basis ligt van een startup die succes vond en dat het innovatief en relevant blijft (ondanks de nieuwe golf van ambachtelijk bier).

 

12.  Het verschil dat je maakt. 
Social Swipe Van Misereor

 Hoeveel keer per dag swipen we onze creditcards en waarop? Misereor, de grootste katholieke hulporganisatie van Duitsland, vroeg consumenten dit tijdens haar campagne Social Swipe .

 

 

Social Swipe was een reeks interactieve posters die op openbare plaatsen werden geplaatst en die voorbijgangers een behoefte in de gemeenschap lieten zien, zoals een hongerig persoon.¬†Toen de gebruiker een kaart veegde, toonde de poster het goede dat de donatie cre√ęert. De schenking of uithaal snijdt bijvoorbeeld symbolisch door de kettingen die een Filippijnse minderjarige gevangene binden of snijdt een boterham voor een gezin in Peru.¬†Social Swipe vroeg gebruikers om problemen onder ogen te zien en hun middelen bewust te gebruiken voor het welzijn van iemand anders.

 

13. Meubilair opnieuw uitgevonden. 
De Gemeubileerde Klimmuur Van IKEA

Ikea vierde de Franse opening van de 30e IKEA-winkel van het land met een gemeubileerde verticale klimmuur. Het marketingbedrijf Ubi Bene werkte samen met Ikea om de muur in het centrum van de stad Clermont-Ferrand te installeren. de klimmuur was een hit attractie.

Een woordvoerder van Ubi Bene, legde uit dat een deel van de succesvolle campagne bestond uit het kennen van hun publiek en het voldoen aan hun behoeften.

“Omdat Clermont-Ferrand een sportieve stad is, wilde IKEA de inwoners een evenement geven dat perfect aansluit bij hun behoeften”, legt Vanessa Vannier uit. Extra ervaringsgerichte marketing voorbeelden die Ikea heeft geprobeerd onder¬†showrooms voor kinderen¬†t¬†via het partnership met Airbnb en¬†logeerpartijtjes¬†in haar winkels.

 

14.  Simuleren van de kinderdroom om astronaut te zijn. 
“Space Projection Helmets” Van National Geographic

  

National Geographic’s ‘Space Projection Helmets’ zijn een meeslepende virtual reality-ervaring die speciaal is ontworpen voor de release van de nieuwe show ‘One Strange Rock’. De helmen zijn bedoeld om kijkers te helpen de ruimte te ervaren vanuit het perspectief van een astronaut.¬†En wauw leverden ze op.¬†De ingenieuze en volledig meeslepende ervaringsgerichte marketingcampagne leverde National Geographic¬†meer dan 35 marketingprijzen op¬†.

 

15.  Zomerweer Plagen. 
De ultieme ijsbreker van het Greater Palm Springs Convention & Visitors Bureau

 

Het Greater Palm Springs Convention & Visitors Bureau en JetBlue hebben New Yorkers hartelijk uitgenodigd toen het¬†twee grote ijsvormen¬†in Manhattan¬†plaatste. Om de nieuwe directe vluchten van JetBlue van New York naar Palm Springs te promoten, hielden de ijsvormen de uitrusting voor warm weer vast, waaronder golfclubs, sandalen en zwembaduitrusting.¬†De mallen waren bemand met merkambassadeurs die voorbijgangers uitnodigden om een ‚Äč‚Äčijsblok open te breken en een prijs te winnen.

De activering ging gepaard met een online element, waarin online gebruikers werden gevraagd om te posten wat ze zouden doen met vakantietijd in Palm Springs. Consumenten gebruikten de hashtag #JetBluePSP en noemden @thegpsoasis Twitter-account voor een extra kans om prijzen te winnen.

  

Wat we kunnen leren van deze ervaringsgerichte marketingvoorbeelden.

Hoewel enorm verschillend, hielpen de ervaringsmarketingvoorbeelden van bovenal consumenten om de merken die ze vertegenwoordigden beter te begrijpen, waarderen en verbinden. Onthoud dat de meeste succesvolle experi√ęnti√ęle marketinginspanningen dezelfde basiscomponenten hebben:

 РEen duidelijke en goed doordachte boodschap over een merk of product.

-Het juiste klantenbereik.
-En een gedenkwaardige ervaring voor consumenten.

Dit kan betekenen dat je nieuwe idee√ęn moet introduceren, de zintuigen moet activeren of een emotionele reactie moet stimuleren. Als het goed is gedaan, maakt een ervaringsgericht marketingevenement de consument ergens onderdeel van;¬†het wordt een ervaring die de consument kan delen op sociale media of via traditionele mond-tot-mondreclame.

 

Ervaringsgerichte marketingcampagnes staan ‚Äč‚Äčgelijk aan meer conversies.

Het is waar, ervaringsgerichte marketing is geen one-size-fits-all benadering.¬†Het is echter gunstig voor bedrijven om een ‚Äč‚Äčervaringsstrategie te ontwikkelen die aansluit bij hun merk en consumenten. Wat maakt ons zo zeker?¬†De feiten‚Ķ

Uit een recent onderzoek van¬†Splash en Harvard Business Review zijn¬†meer dan 700 bedrijven ondervraagd en 93% van hen heeft prioriteit gegeven aan het organiseren van ervaringsgerichte evenementen. Op de top van dat,¬†EventMarketer rapporteerde 77% van de marketeers gebruik maakt van ervaringsgerichte marketing als hun core reclame-strategie.¬†Bovendien is 90%¬†van die merken van plan om hun evenementmarketingbudget in de toekomst te behouden of te verhogen. En hier is de echte klapper … Uit hetzelfde rapport blijkt dat 74% van de consumenten die deelnemen aan evenementen waar ‘branding’ centraal staat, eerder zullen overgaan tot aankoop.